کنفرانس کثرت زبانی و حضور فعال کانون دمکراسی و توسعه آذربایجان

کنفرانس کثرت زبانی و حضور فعال کانون دمکراسی و توسعه آذربایجان

روز هفدهم فوریه ۲۰۲۴، شهر کلن آلمان میزبان کنفرانس ویژه با عنوان «کثرت زبانی؛ چالشها و فرصتها» به مناسبت روز زبان مادری بود. در این مراسم کم نظیر که از طرف «مرکز زنان تورک» برگزار شد، هیئتی از طرف کانون دمکراسی و توسعه آذربایجان نیز در آن شرکت کردند. لازم به ذکر است که احقاق حق تحصیل به زبان مادری از طریق سیستم آموزش چند زبانه جز برنامه‌های اصلی کانون آذربایجان است.
کنفرانس در واقع محصول مشترک ملیتهای ایران بود و مجریان برنامه از ملیتهای بلوچ، ترک، عرب و کرد بودند.
کنفرانس در فضایی از همدلی، همبستگی همراه با حسرت، اشک، موسیقی، آواز و رقص‌های اصیل ملیتهای ایران برگزار شد. سخنرانان در فضایی صمیمی، احساسی و در عین حال علمی و هدف مند به مسئله کثرت زبانی در ایران و چالشها و فرصتهای مربوط به آن پرداختند. این کنفرانس یک روزه از پنج قسمت تشکیل شده بود؛ بخش اول در مورد زوایای مختلف مسئله تک زبانی کشور کثیرالمله ایران بود. فعالان ضد تبعیض در حوزه‌های مختلف عبارت از شیما سیلاوی، حسن افراز، ملیکا زر، امید اقدمی و ژاله تبریزی سخنرانان این بخش بودند.
بخش دوم، معرفی و تحلیل علمی سیستم آموزش چند زبانه بود. پژوهشگران این حوزه؛ بهروز شجاعی و نگار گلکار در این بخش مطالب خود را ارائه کردند.
در بخش سوم، کمپین پایان تک زبانی معرفی شد و کلیپ تجربه جهانی در سیستم آموزش چند زبانه پخش شد. رضا مریدی سخنران این بخش بود که از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد.
پخش چهارم، به سخنرانی امیر کلان درباره نحوه اجرای عملی سیستم آموزش چند زبانه در ایران کنونی بود که با پرسش و پاسخ حاضرین هم ادامه یافت.
بخش پنجم با عنوان بخش فرهنگی با معرفی مختوم‌قلی فراغی، روشنفکر تورکمن توسط یوسف کر آغاز شد. در ادامه سوگلی هنرمند گیلک به ایفای آواز فولکوریک ملیتهای ایران پرداخت که با رقص حضار همراه بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

sixty seven − 62 =

پیمایش به بالا